Laura van Elderen - Plannen en organiseren

“Wat doe jij als Personal Assistant?”

Deze vraag krijg ik vanuit mijn omgeving best veel. Mensen begrijpen wat het is, alleen dan vanuit loondienst. Er zijn niet veel mensen die begrijpen dat dit ook als ZZP’er kan. Want ben je dan ben je eigenlijk een Virtueel Assistent? 

Als Personal Assistant ondersteun ik ondernemers op het gebied van planning, productiviteit, organisatie, email- en agendabeheer. Daarnaast kom ik 1 dag in de maand bij mijn klanten op kantoor, om wat dingen te bespreken. Van alles los op de app gooien wordt niemand blij. En is het ook een uitgelezen moment om te kijken hoe het met mijn klant gaat. Kijk, een bedrijf hebben is leuk, maar de persoon die het runt moet ook lekker in haar vel zitten. 

Werken op afstand

Verder werk ik op afstand. Vanuit huis of vanuit een restaurant of een leuk koffietentje. Zoals ik wel eens gelezen heb: “My office is where the WiFi is.” Via de beschikbare online tools, communiceer ik met mijn klant en natuurlijk komt er wel eens een appje/spraakberichtje tussendoor. Wanneer het mogelijk is, dan pak ik dit direct op. Daar help ik én mezelf mee (want dan is het van mijn bord 😉) én de klant vindt het prettig dat ik het snel regel. Tegenwoordig hebben we het allemaal druk, tijden veranderen en de meeste dingen gaan nu eenmaal sneller online.

Momenteel werk ik op dagen en tijden dat het mij goed uitkomt. Uiteraard gaat veel in overleg met mijn opdrachtgevers omdat er bij sommige werkzaamheden een deadline is. Het maakt in principe niet uit waar ik werk, zolang er wel voldaan wordt aan de overeengekomen afspraken. Dat is vrijheid in het ondernemen voor mij!

Noodzakelijk?

Voor een aantal ondernemers voelt het inschakelen van een Personal Assistant doodeng maar wel noodzakelijk. Je geeft een stuk controle uit handen aan iemand die ze mogelijk niet kennen. JA! Voor mij als Personal Assistant is het ook spannend. We investeren namelijk allebei tijd én geld, laten we dat niet vergeten, in een werkrelatie. Stel dat jij structureel tijd te kort komt in de week. Hoe zou het dan zijn als je de werkzaamheden die jou veel tijd kosten uitbesteed, zodat jij je meer op taken kunt richten die geld opleveren? Het is de bedoeling dat ik jou ondersteun, zodat jij meer geld verdient. Simpel. En ja, natuurlijk ik ook anders werk ik niet als ZZP’er 😉. Het voordeel van investeren in een PA is natuurlijk dat het je onderaan de streep geld oplevert. Waarom? Omdat je tijd die jij nu “over” hebt kunt gaan investeren in je klanten. Zo verdien jij je PA dus gemakkelijk terug!

Enkele voordelen van een Personal Assistent als ZZP’er

  • Je hoeft geen werkplek in te richten
  • Je zit niet aan een PA vast (zoals je dat contractueel in loondienst wel bent)
  • Je hoeft geen verzekeringen en heffingen te betalen (alleen BTW)
  • Je krijgt meer overzicht en structuur binnen je bedrijf
  • Je kunt je meer bezig houden met zaken die jou geld opleveren!
  • Als PA kijk en denk ik mee met de groei van jouw bedrijf

Kortom; Samenwerken met een PA is helemaal niet eng maar juist een slimme investering voor je bedrijf. Natuurlijk begrijp ik dat als je startend bent, je geen PA inschakelt. Als je bedrijf goed draait en jij tijd te kort komt, is het de moeite waard.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *