Een goede planning maken? Hoe doe je dat?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: er zijn meerdere manieren en voor iedereen werkt het anders. Zelf gebruik ik de Google agenda en mijn persoonlijke planner waar ik in schrijf. Je agenda is voor je afspraken, grote projecten en daarmee ook deadlines. Je digitale agenda heb je altijd bij je, op een app op je telefoon of op je laptop.

Overzicht creëren

Begin met het aanmaken van alle taken die je moet doen. Dan heb je in ieder geval een compleet overzicht. Hou in ieder geval, met het maken van je weekplanning, rekening met plannen van tijd voor jezelf. Als je begint met het plannen van werk dingen, dan kan ik je garanderen dat je jezelf vergeet. Wellicht heb je kinderen? Plan dan ook tijd voor hun in, of rooster een dag in dat je niet werkt.

Inplannen van je afspraken

Ga nu verder met het inplannen van je afspraken. Voorbeelden van afspraken:

  • 1- op- 1 coaching met een klant
  • Een workshop die je geeft
  • Een strategiedag
  • Werkafspraken
  • Een webinar
  • Deadlines

Werkzaamheden, to-do’s en andere taken

Als laatste ga je je werkzaamheden en je to-do’s inplannen in je planner. Laat deze dan ook terug komen in de planning van je digitale agenda. Zeker als je een webinar of iets in die trant geeft, dan zit daar een voorbereidingstijd aan vast. Plan dat in!

Let op de tijd en plan vooral niet te strak in

Vergeet ook niet bij afspraken, werkzaamheden en to-do’s te noteren hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Daarnaast, plan niet alles zo strak. Waarom? Stel dat je om half 10 ergens een afspraak hebt, wat een half uur rijden is. Je gaat om 9 uur weg en komt in de file. Dan gooit dat je planning in de war, waardoor je de rest van de dag achter de feiten aanloopt. Zorg dat je extra tijd incalculeert. Ga een half uur eerder weg als je in de ochtendspits weg moet. Zelf ben ik liever te vroeg dan te laat. 😉

Nog even een korte samenvatting:

1: Schrijf alle taken/ to-do’s/ afspraken op
2: Plan eerst tijd voor jezelf
3: Plan je afspraken in
4: Neem je taken/do-do’s over in je planner en/of agenda
5: Neem reistijd mee in je planning – liever te veel dan te weinig
6: Neem altijd een marge want in elke planning hoort ruimte te zitten
7: Een te strakke planning zorgt voor stress en dat wil je niet
8: Zeg gerust ‘nee’ als iets niet uitkomt en bekijk dan de volgende mogelijkheid om iets in te plannen
9: Als je weet wat je planning is en je hebt genoeg ruimte overgelaten dan zorgt dat voor rust en overzicht

Het is eigenlijk heel simpel, zolang je maar overzicht hebt én houdt

Een planning maken is eigenlijk heel simpel. De kunst is ook om het niet moeilijker te maken dan het is. Heb je te veel afspraken en te weinig tijd om andere dingen te doen en gebeurt dat structureel? Dan is het handig om vaker ‘nee’ te leren zeggen. Daarmee creëer je ook rust voor jezelf en ben jij de baas over je eigen planning en agenda. 😉

Veel succes!

Liefs, Laura

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *